Antara Sebab Mengapa Rasullulah Melarang Suami Balik Lewat Malam Terus Meniduri Isterinya merupakan pengeluaran semula artikel, Antara Sebab Mengapa Rasullulah Melarang Suami Balik Lewat Malam Terus Meniduri Isterinya.
Bagi anda yang beristeri terutama kaum muslimin, pesan Rasulullah sekaligus adab dalam musafir adalah, janganlah seorang laki-laki pulang mendatangi isterinya di malam hari. Mengapa?
Dalam kitab Al Ishabah, Ibnu Hajar Al Asqalani menceritakan asbabul wurud hadis yang melarang pulang safar di malam hari.Telah beberapa hari sahabat itu musafir. Dan malam ini, ia pulang ke Madinah dan terus menemui isterinya. Betapa terkejut dirinya, ternyata ada seseorang yang bertubuh tinggi besar tidur di sebelah isterinya.
Alhamdulillah ... hampir sahaja ia melakukan kesalahan maut jika saja tidak bersabar dan terus menebaskan pedangnya ke orang tersebut, yang ternyata adalah perempuan tukang sikat. "
Paginya, selepas solat Subuh, sahabat ini menghadap Rasulullah dan menceritakan kisahnya semalam. Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam lantas bersabda,
Mengapa Rasulullah melarang seorang suami pulang safar menemui isterinya di malam hari? Dalam riwayat yang lain dinyatakan sebabnya.
inilah sebabnya. Ketika ditinggalkan suaminya lama musafir, lalu tiba-tiba suaminya datang di malam hari, dikhuatiri isterinya tersebut tidak bersedia menyambutnya. Rambutnya masih rawak-acakan. Bulu-bulu rahsianya mungkin juga tidak dijaga rapi dan baunya sangat tidak sedap. Oleh itu menurut para ulama, seorang suami makruh pulang dari musafir secara tiba-tiba dimalam hari, apalagi secara sembunyi-sembunyi. Kalaupun terpaksa pulang di malam hari, digalakkan untuk menyampaikan berita terlebih dulu.Imam An Nawawi ketika menerangkan hadis ini dalam Syarah Shahih Muslim, beliau mengatakan bahawa larangan ini dikenakan bagi yang musafir lama dan datang secara tiba-tiba tanpa pemberitahuan. Bagi musafir yang sudahmemberitahu dahulu, maka tidak termasuk dalam larangan ini.
"Bagi jika safarnya dekat dan isterinya pun mengharapkan ketibaan pada malam hari," terang beliau, "maka pulang malam pun boleh. Begitu pula jika telah ada maklumat awal yang memberitahu ketibaan kepada isteri dan keluarganya, tidak mengapa. "
"Bagi jika safarnya dekat dan isterinya pun mengharapkan ketibaan pada malam hari," terang beliau, "maka pulang malam pun boleh. Begitu pula jika telah ada maklumat awal yang memberitahu ketibaan kepada isteri dan keluarganya, tidak mengapa. "
Imam Asy Syaukani menerangkan dalam Nailul Authar bahawa hikmah larangannya musafir mendatangi isteri pada malam kerana kemungkinan dia mendapati isterinya yang tak sedar ketibaannya, sehingga dia tidak bersedia membersihkan diri dan bersolek.
Mengapa suami perlu memberitahu ketibaan dan isteri perlu menyambutnya dengan bersih dan rapi? Demikianlah Islam mengatur sesuai fitrah manusia. Suami isteri yang tinggal berasingan kerana musafir tentu merasakan kerinduan dan berharap kehangatan kasih sayang antara keduanya. Islam pun mensunnahkan untuk mensegerakan berhubungan sekembalinya suami darimusafir. Tentu hal itu boleh berjalan dengan baik jika keduanya telah bersedia; bersih, harum, rapi.
Para sahabat dan sahabiyah sangat mengerti dengan sunnah ini. Itulah mengapa ketika Abu Thalhah pulang dari berjihad, Ummu Sulaim menyambutnya dengan hangat dan mengajaknya ke tempat tidur walaupun saat ini anaknya baru sahaja meninggal. Ummu Sulaim melupakan kesedihannya kehilangan anak dan tidak mahu suaminya terpikirkan berita duka itu hingga kehilangankeghairahannya. Justeru kerana kesabaran inilah, keesokan harinya Rasulullah mendoakan keberkatan bagi kedua-duanya.
Para sahabat dan sahabiyah sangat mengerti dengan sunnah ini. Itulah mengapa ketika Abu Thalhah pulang dari berjihad, Ummu Sulaim menyambutnya dengan hangat dan mengajaknya ke tempat tidur walaupun saat ini anaknya baru sahaja meninggal. Ummu Sulaim melupakan kesedihannya kehilangan anak dan tidak mahu suaminya terpikirkan berita duka itu hingga kehilangankeghairahannya. Justeru kerana kesabaran inilah, keesokan harinya Rasulullah mendoakan keberkatan bagi kedua-duanya.